Tu działa Bóg
nr 2 (68) LUTY 2013

Dwanaście fundamentów to Apostołowie zwani często filarami Kościoła.

Małgorzata Wrześniak

Świątynia niebiańskie Jeruzalem

Kościół – budowla jest miejscem przesyconym symboliką. Teologia widzi w świątyni chrześcijańskiej święte miejsce, obraz Miasta Świętego, niebiańskie Jeruzalem, do którego pielgrzymujemy (KKK 1198). Zgodnie z tradycją chrześcijańską świątynia ziemska była budowana według wzoru niebiańskiego, przekazanego za pośrednictwem św. Jana Apostoła i jego apokaliptycznej wizji. Miało ono mur wielki a wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach – dwunastu aniołów i wypisane imiona, które są imionami dwunastu pokoleń synów Izraela. Od wschodu 
trzy bramy i od północy trzy bramy, i od południa trzy bramy, i od zachodu trzy bramy. A mur Miasta ma dwanaście warstw fundamentu, a na nich dwanaście imion dwunastu Apostołów Baranka. (...) A miasto układa się w czworobok. (…) A mur jego jest zbudowany z jaspisu, a Miasto – to czyste złoto do szkła czystego podobne. A warstwy fundamentu pod murem Miasta zdobne są wszelakim drogim kamieniem. (…) A dwanaście bram to dwanaście pereł: każda z bram była z jednej perły. I rynek Miasta to czyste złoto jak szkło przeźroczyste. (Ap 21, 12-14. 16. 18-19. 21).

 

Kościół św. Andrzeja w Krakowie (koniec XI wieku) – wg Kroniki Jana Długosza stał się schronieniem ludności przez Tatarami w 1241 roku. W symbolice biblijnej szeroki mur oznacza pełnię pokoju, wysoki jest znakiem obrony w odniesieniu do Kościoła pielgrzymującego na ziemi, bezustannie narażonego na atak nieprzyjaciół. Wnętrze świątyni otoczonej murem jest bezpiecznym azylem.

 

Kościół św. Krzyża we Florencji, prezbiterium katedry florenckiej. Trzy portale (od zachodu) w wejściu do świątyni lub trzy okna w prezbiterium (od wschodu) są echem apokaliptycznego opisu niebiańskiego Jeruzalem, które z każdej ze stron czworoboku odpowiadających stronom świata miało po trzy bramy.

Kościół św. Jakuba w Nysie (XIV/XV wiek). Dwanaście fundamentów niebiańskiej Jerozolimy to Apostołowie zwani często filarami Kościoła. Nieprzypadkowo więc sklepienie kościoła w Nysie wpiera się na dwunastu podporach.

Bazylika św. Marka w Wenecji (XIII wiek). Bogaty wystrój wnętrza świątyni i dekoracja elewacji nawiązują 
do opisu drogich kamieni, z jakich zbudowana będzie niebiańska Jerozolima.


Tympanon z Sądem Ostatecznym w katedrze w Burgos, Hiszpania XIII wiek. Tylko wybrani wejdą do Królestwa niebieskiego. Dlatego nad głównym wejściem do kościoła najczęściej umieszczano scenę Sądu Ostatecznego.
 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. OK