Dwugłos
nr 1 (79) STYCZEŃ 2014

W prasie młodzieżowej dominuje tendencja do spłycania relacji międzyludzkich i redukowania ich do chwilowych przyjemnych doznań przy jednoczesnym pomijaniu takich aspektów jak szacunek dla własnego ciała.

Mateusz Czarnecki

Slalom wśród partnerów

Warto się zastanowić, czego uczą i co promują powszechnie dostępne dla dzieci i młodzieży filmy, programy telewizyjne, portale internetowe i prasa przeznaczona dla młodzieży. Czego dzieci dowiadują się z mediów?

 

Króluje „kultura tymczasowości” (określenie użyte przez Papieża Franciszka), oznaczająca brak konieczności podejmowania jakichkolwiek definitywnych życiowych decyzji, szczególnie decyzji o zawarciu małżeństwa. Przesłanie, które płynie z mediów, można określić następująco: wierność – tak, ale pod pewnymi warunkami, ewentualnie, nie zawsze... Za to przeciwieństwo wierności, czyli zdrada – o tak! Zdrada jest ekscytująca, pożądana i... modna. Zupełnie przeciwnie niż wierność, traktowana niemal jako relikt dawno zapomnianych wierzeń przodków.

 

W obecnie dominującej konwencji filmowo-telewizyjnej wierność, owszem, pojawia się, ale najczęściej jako postawa prezentowana przez nieliczne osoby o kryształowej moralności i niemal nadludzkich umiejętnościach panowania nad własnymi popędami. Zdecydowanie propagowany jest natomiast styl życia, który określiłbym następującą metaforą: „slalom wśród partnerów”. W powyższym ujęciu życie jest gwałtownym zjazdem ze stromej góry, a zwycięża ten, kto „zaliczy” największą liczbę ustawionych na trasie tyczek, czyli partnerów seksualnych. Wszystko to odbywa się w świetle reflektorów i przy aplauzie rozentuzjazmowanej publiczności. W takim filmowo-telewizyjnym przedstawianiu sposobu życia na naukę wierności nie ma miejsca, bowiem wierność jest uważana za ograniczenie w samorealizacji i dążeniu do życiowej satysfakcji.

 

Internet, choć jest narzędziem bardzo pożytecznym, przy braku rozsądnej kontroli ze strony rodziców może się okazać niebezpieczny. Na głównych stronach najpopularniejszych portali zamieszczane są zdjęcia raczej skąpo ubranych, atrakcyjnych i znanych kobiet, a coraz częściej także mężczyzn. Intensywność tych obrazów powoduje, że dzieci, które je oglądają, tracą niewinność i zaczynają postrzegać siebie i innych w coraz większym stopniu w kontekście atrakcyjności seksualnej. Do pobudzających wyobraźnię obrazów zwykle dodawane są teksty bezkrytycznie relacjonujące bogate życie towarzyskie celebrytów.

Wzorem kobiety dla dziewczynek staje się aktorka zmieniająca jak rękawiczki kolejnych partnerów, a dla chłopców – żonaty mężczyzna zostawiający żonę z dziećmi wskutek chwilowej fascynacji znacznie młodszą kobietą. 

 

Przedstawianie braku wierności jako postawy atrakcyjnej i społecznie akceptowanej może skutkować brakiem wierności w realnym świecie, a przede wszystkim w małżeństwie.

W prasie młodzieżowej dominuje tendencja do spłycania relacji międzyludzkich i redukowania ich do chwilowych przyjemnych doznań przy jednoczesnym pomijaniu takich aspektów jak szacunek dla własnego ciała. Gazety młodzieżowe wręcz promują wczesną inicjację seksualną, sugerując tym samym, że wierność jest wartością jedynie dla osób nienadążających za obecnymi trendami. Wzorce zachowań zawarte w takich pismach mogą zostać przez młodzież przyjęte już we wczesnym wieku i utrwalić się na całe przyszłe życie.

 

Bardzo ważną rolę w dojrzewaniu do wierności odgrywają rodzice, których zainteresowanie treściami, jakimi media karmią ich dzieci, może przyczynić się do poznania ewentualnych zagrożeń i ich zredukowania. Nie chodzi o rodzicielski system zakazów, lecz o poświęcenie czasu własnym dzieciom i cierpliwe przedstawianie argumentów na temat korzyści płynących z zachowania czystości przedmałżeńskiej i zachowania wierności w małżeństwie. Nieodłącznym elementem takiej edukacji powinno być dawanie dobrego przykładu przez rodziców, bowiem liczą się nie tylko słowa, choćby najmądrzejsze, ale także, a może przede wszystkim, czyny. 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. OK